פרויקט מיוחד: הקולות, האנשים והשינויים שעברו על הפוליטיקה הישראלית והחרדית

    אבי יעקב 1 Comment on פרויקט מיוחד: הקולות, האנשים והשינויים שעברו על הפוליטיקה הישראלית והחרדית

    מרתק: "מהדורת הבוקר" של "קול חי" עסקה בהרחבה במהפך השלטוני שהתבצע בכנסת, היום לפני 40 שנה • כך איבדה מפלגת העבודה את השלטון • כך הפכו החרדים לראשונה בתולדות המדינה ל"לשון מאזניים" ולהגדיל את תקציבי מוסדות החינוך ולבצע שינוי דרמטי בנושאים החשובים • אסור לפספס

    חברי הכנסת של "אגודת ישראל" בפגישה עם מנחם בגין צילום: אוסף התצלומים הלאומי
    23:02
    01.05.24
    אבי יעקב No Comments on מקסימום איכות במינימום מחיר: טיולי בין הזמנים זה מקס סטוק

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום לפני 40 שנה, בתאריך 17.05.77, התקיימו הבחירות לכנסת, שהובילו לנפילת המערך בראשות יצחק רבין ולעליית ממשלת הליכוד בראשות מנחם בגין לשלטון.

    היתה זו תקופת תור הזהב של הציבור החרדי. הנציגות החרדית בכנסת הצליחה לבצע שינויים דרמטיים ומרחיקי לכת בכל תחומי החיים, כולל שינויים תקציביים מפליגים לטובת עולם התורה ומוסדות החינוך, דבר המשפיע עד היום.

    הבוקר ב"מהדורת הבוקר" של "קול חי", שודר פרויקט מיוחד בהגשת בצלאל קאהן, ובהשתתפות הרב יצחק שפירא, בנו של חה"כ לשעבר הרב אברהם יוסף שפירא ז"ל, מי שכונה "מנכל המדינה", השר לשעבר עוזי ברעם ממפלגת העבודה, הפרשן יעקב ריבלין והפרשן ישראל קצובר. המרואיינים, בליווי קולות היסטוריים מהעבר, העלו זכרונות מידי חילופי השלטון, שזכה לראשונה לתואר "מהפך".

    ר' יצחק שפירא, בנו של ר' אברהם יוסף (מוניה) שפירא ז"ל, אמר בראיון ל"קול חי", כי אביו היה איש אמונו של מנחם בגין". הוא סיפר כי גדולי ישראל לא איפשרו לקחת 100 אחוז תקצוב בממשלת בגין עבור מוסדות החינוך והישיבות, כדי שמשרד החינוך לא יכתיב את תכני הלימוד בחינוך החרדי. בנוסף, הם חששו שאם יהיה מאה אחוז תקצוב, כשתתחלף ממשלה ויופחת התקציב, נדיבי עם בחו"ל כבר לא ירצו לתרום. ומעל לכל, זכות התרומה של נדיבי עם היתה חשובה, ולא רצו להפסיק את זה".

    ראו עוד > תמונות בשחור-לבן: מנחם בגין, גדולי התורה וחברי הכנסת החרדים

    איש התקשורת הוותיק, ישראל קצובר סיפר על הפלת ממשלת רבין המנוח, ואמר: "לפני 40 שנה הפילו ממשלה על שבת. הנציגות החרדית של היום לא מסוגלת ללכת למהלך כזה". ואילו הפרשן הפוליטי הוותיק, יעקב ריבלין, אמר: "אני מבקש להזכיר שמי שהפיל את ממשלת רבין ב-77' היתה המפדל שנמנעה באי אימון. איפה הנציגות החרדית של היום?". ריבלין תיאר את ההבדלים בין הנציגות החרדית של אז להיום.

    השר לשעבר עוזי ברעם, איש מפלגת העבודה, שבאותם ימים נכנס לראשונה לכנסת בסיעת המערך (הגלגול הקודם של 'העבודה'), אמר "אחרי מהפך 77' החרדים קיבלו אוזן קשבת ממנחם בגין בגלל קרבתו לדת, מה שהיה חסר למנהיגי מפלגת העבודה. הייתי אז ח"כ צעיר, ראשי המערך היו בהלם הרבה זמן מאיבוד השלטון".

    האזינו לקולות ולראיונות:



    1 תגובות

    מיין תגובות